Nuffnang

Tuesday, July 1, 2014

Babi Punyahal!! Punca Budak Lelaki Koma akibat Virus JE di Pulau Pinang @CMLimguaneng @afifbahardin


Seorang murid lelaki tahun enam Sekolah Kebangsaan Kampung Selamat di sini koma disyaki dijangkiti virus Ensefalitis Jepun (JE).

Pengarah Kesihatan Pulau Pinang, Datuk Dr. Lailanor Ibrahim ketika mengesahkan perkara itu berkata, murid itu kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) sebuah hospital swasta di Bayan Baru dekat sini.

"Kami telah menerima laporan kesihatan pesakit dan hasil pemeriksaan atau ujian cecair tulang belakang pesakit itu oleh hospital swasta berkenaan mendapati ia mendorong positif JE," katanya ketika dihubungi Bernama di sini semalam.

Budak Lelaki berkenaan dipercayai mengalami demam Panas sejak 18 Mei 2014 dan dirawat di Hospital Kepala Batas sebelum di pindahkan ke Hospital Swasta di Bayan Baru.Mangsa dipercayai di jangkiti oleh Virus berkenaan selepas mengikuti satu aktiviti perkhemahan yang di anjurkan oleh pihak sekolah mangsa, selepas mengikuti program perkhemahan berkenaan kesihatan mangsa turun dengan mendadak.Untuk Pengetahuan semua jarak antara Sekolah Rendah Kampung Selamat dengan Kadang Babi hanya lebih kurang 2 KM.

 Yang Menjadi Persoalannya sekarang bagaimana kerajaan negeri membenarkan kandang babi di bina berhampiran dengan sekolah ataupun berdekatan dengan penempatan manusia? mana pergi MPSP? Siapa yang bertangungjawab meluluskan lesen kandang babi berkenaan??
Sampai bila nak buat pantauan? Bila nak bertindak?


Apa yang dikesali adalah kenapa Dr Afif Selaku Exco yang bertangungjawab tidak mengambil 
langkah cepat dengan menutup Kandang Babi berkenaan? Kenapa hanya perlu forgging sahaja? adakah
Dr Afif mahu banyak lagi nyawa di korbankan? bukankah besar kemungkinan punca jangkitan Virus berkenaan berpunca dari Babi?

Dimana Pulak puak-puak haramjadah tajaan DAP seperti Anti LYNAS & Anti Rapid Pengerang ?? kemana telur NGO ini menyorok Lihatlah bagaimana hipokritnya Ketua Menteri yang kononnya peduli hal alam sekitar di negeri orang tetapi negerinya sendiri tercemar dengan ladang babi yang menyebabkan rakyat dijangkiti virus JE.







No comments:

Post a Comment