Nuffnang

Thursday, August 1, 2013

Kuih Raya Syiah Top List Carian Google 2013 @TunFaisal @MuaamarGhadafi @DrNovandri


Indahnya sungguh di hari Raya. Ramainya orang bersuka ria.. Heheh.. Hai Uols! JOM lihat Kuih Raya / Kudap-kudap yang menjadi pilihan #PBR untuk Tahun 2013. JOM layan. 




1. Maruku


Walaupun kudapan ini amat terkenal di kalangan orang India namun ia juga sering dihidangkan ketika Hari Raya. Maruku juga mempunyai kepelbagaian jenis variati namun rasanya masih digemari ditambah dengan perasa daun kari.

2. Almond London


Dengar namanya dah terbayang coklat yang meliputi kuih ini. Memang kat mana-mana pun rumah terbuka akan terjumpa kuih ini yang juga akan disambar oleh pengunjung. Cuma yang tak bestnya, pembalutnya kadang-kadang disepahkan pula oleh pengunjung yang takde sivik ni..

3.Kuih Batang Buruk

Kuih ni adalah antara kuih tradisional yang sering menjadi pilihan. Tapi nak makannya agak leceh sebab akan terkeluar habuk dari kuih itu. Masa makan kuih ni pun tak boleh bercakap banyak nanti tersembur.

4.Tempeyet/Rempeyet


Siapa yang tak suka rempeyek kan. Kerangupan kuih ini yang sering menjadi makanan pilihan terutama budak-budak yang datang beraya. Sekarang ni banyak variati rempeyek yang diperkenalkan bagi menampakkan kemodenannya.


 5.Kuih Bangkit
Memang agak unik nama kuih ini. Kenapa namanya bangkit tak tau pula tapi mungkin sebab kemontokan kuih ini yang menampakkan kebangkitan selera untuk menikmatinya. Dulu mak saya selalu buat kuih ni tapi sekarang ni hanya beli je kat kedai.


6 Kacang


Kalau pergi ke mana-mana pun memang ada kacang ni. Memang mudah disediakan oleh tuan rumah dan juga mudah untuk dimakan oleh pengunjung.

7. Kuih Tart Nenas


Satu lagi hidangan yang menjadi kegemaran untuk dipamer dan dijamah di Aidilfitri. Keenakan kuih yang dicampur manisan dalamnya menjadi tumpuan pengunjung yang datang ke rumah.

8. Kerepek Ubi


Memang pelbagai jenis kerepek akan dihidangkan kepada tetamu. Dari kerepek pisang, kerepek ubi, kerepek bawang dan pelbagai lagi kerepek akan berada dalam balang kuih.

9. Kuih Siput

Kuih ni memang banyak dihidangkan. Nama siput tu mungkin sebab bentuknya seperti siput dan kalau silap buat boleh jadi keras cam cengkerang siput gak. Hehehehe


Terakhir Sekali ke 10!!! Menjadi trend pilihan Rakyat Jelata SeMelaya dalam carian Mr Google 2013 adalah Kuih SYIAH!! 


Kalau Nak tahu apa kuih Syiah tu, Pakat P tanya Mr Bean Malaysia, Mampos Omar. Dia lebih Arif Apakejenis kuih tu. #PBR search Kuih raya sempoi 2013. Alih-alih Naik Muka Mampus ni. Potong Stim terus.Korang cuba bayangkan.., 

dalam kita sibuk-sibuk pasal fahaman syiah yang semakin menular didalam masyarakat Islam negara ni, Mahfuz dengan selamba cakap dia tak tahu apa tu syiah..

Lebih malang lagi.., Mahfuz anggap syiah tu macam kuih raya.. Apalah punya bangang manusia bernama Mahfuz ni kann.. Itupun ada lagi penganut Pas yang sanggup taat pada Naib Presiden parti yang bengap macam tu..

Gua rasa Mahfuz ni terlupa makan sahur kot.. Dan dek kerana lapar terlampau.., otak Mahfuz jadi lembab sampai tak tahu nak bezakan antara Syiah dan jugak kuih raya...

Memang memalukan beb! Naib Presiden Pas cakap benda-benda bangang macam tu... Tapi kann.., sejak bila pulak Mahfuz ni cerdik ye tak..? Hahahahahaha...


Selamat Hari Raya Semua. Love u ols!!


No comments:

Post a Comment