Nuffnang

Thursday, March 21, 2013

Ustaz azhar idrus-Punca Ulamak tidak lagi dihormati



Ulamak adalah satu pangkat yang mulia pada pandangan umat islam dan mereka ini adalah pewaris nabi bagi tujuan penyampai dan menyelamatkan umat di muka bumi ini.Tetapi sejak akhir-akhir ini menjelang PRU-13 pelbagai ragam dan kritikan makin menjadi-jadi kepada ulamak kita dimalaysia.Kenapa?Mereka mulia yang berlandaskan jalan yang benar.Ilmu agama mereka tidak bleh ditandingi oleh masyarakat biasa itulah beza ulamak dengan masyarakat biasa.Ada orang akan marah bila ada pihak cuba menemplak, apatah lagi kalau sampai ketahap menghina ulamak.

Tetapi sejauh manakah ulamak-ulamak tahu dan pandai menjaga dirinya dari terdedah kepada kecaman dan kritikan pihak-pihak tertentu?Sejauh manakah ulamak-ulamak di Malaysia sebenarnya telah menjalankan tugas mereka mengikut apa yang disuruh oleh Allah S.W.T? 

Bukankah ulamak sepatutnya tidak perlu memihak kepada puak/golongan tertentu?Jadi siapa yang hendak disalahkan kalau ada orang beranggapan ulamak tidak lagi dihormati dan ada sesetengah ulamak berperangai seperti Ustaz Azhar Idrus ini yang taksub kepada parti politik dan mengambil kesempatan diatas gelaran yang diberi hinggakan sesetengah masyarakat makin mual dengan perangai raja lawak berlandaskan agama ini.Mereka memecah belahkan umat. Mereka mengeluarkan fatwa mengikut sedap mulut dan atas kepentingan masing-masing.

3 comments:

  1. pergh! gila ayat UAI... hihihi... nak kopi n pasta entri ini ya.... :)

    ReplyDelete
  2. Ustaz Azhar Idrus mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Hj Mohd Sharif, Alor Star, Kedah. Selepas tamat pengajian di peringkat rendah, beliau menyambung pengajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Darulaman, Alor Star, Kedah sampai ke tingkatan 2. Apabila beliau memasuki ke tingkatan 3, beliau berpindah ke negeri kelahirannya di sekolah Inggeris, Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu sampai tamat pengajian tingkatan 6. Jadi beliau tidak pernah belajar ke Sekolah Arab, Sekolah Pondok, Madrasah atau Sekolah Agama. [perlu rujukan]

    Beliau mulai belajar agama sekitar tahun 1990 setelah rakan muziknya menghilang dan belajar agama di Patani. Sejak itu beliau mula berguru dengan Tuan Guru Hj Syed Mokhtar ; ( 40 buah kitab-kitab jawi secara talaqi) ; Tuan Guru Mohd Tahir (Khatam kitab jawi juga lebih kurang 25 buah ) ; Tuan Guru Mohd Hakim (Nahwu, Sorof, Usul Fiqh, Mustolah Hadith, Usul Quran dan Balaghoh ) ; Tuan Guru Hj Hasyim ( Nahwu, Sorof, Fiqah, Tafsir dan Faraidh) ;Tuan Guru Hj Ibrahim Mesir (Sirah Nabawi dan Lughah Arabiyah) ; Tuan Guru Hj Muhammad Zubir (ilmu fiqh & nahwu) dan Tuan Guru Hj Mohd Zain ( Pondok Lubuk Pandan, Wakaf Tapai - ilmu Fiqh,[

    ReplyDelete