Nuffnang

Tuesday, February 20, 2018

Hospital Parit Buntar Siap Penghujung Disember 2020 - Datuk Seri Fadillah Yusof



PARIT BUNTAR, 20 Feb (Bernama) -- Pembinaan Hospital Parit Buntar yang menelan kos sekitar RM136.7 juta, dijangka siap sepenuhnya menjelang penghujung Disember 2020.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata pembinaan hospital empat tingkat di atas tanah seluas 5.2 hektar itu akan menggunakan teknologi Pemodelan Bangunan Bermaklumat (BIM) yang berasaskan reka bentuk imej tiga dimensi.

"Hospital Parit Buntar ini merupakan hospital pertama di Malaysia yang akan menggunakan sepenuhnya teknologi BIM.

"Kita gunakan kaedah ini kerana ia dapat mengurangkan kesilapan dalam mereka bentuk. Bila reka bentuk ini betul maka kaedah pembinaan nanti akan jadi lebih mudah dan secara langsung akan mengurangkan pembaziran," katanya pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pecah Tanah Hospital Parit Buntar, di sini hari ini.

Sebelum ini, dilaporkan pembinaan hospital yang merangkumi tiga fasa itu dijangka siap pada Januari 2021 dan bakal memberi manfaat kepada lebih 120,000 penduduk di sekitar daerah berkenaan.

Mengulas dakwaan segelintir pihak berkaitan kelewatan pembinaan hospital itu, beliau berkata projek terbabit mengambil masa kerana ia perlu memenuhi beberapa kriteria sebelum boleh dilaksanakan.

"Sebagai contoh, tanah untuk dibina hospital ini sifatnya lembut kerana menggunakan tanah sawah dan ia memerlukan sedikit masa bagi memastikannya mampat selain sesuai untuk pembangunan hospital," katanya.

Beliau berkata pembinaan hospital itu membuktikan keprihatinan kerajaan Barisan Nasional terhadap keperluan rakyat-- BERNAMA


































10 comments:

  1. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. 50d5678cdaacdb47f20526163efb0621
    website kurma
    numara onay
    website kurma

    ReplyDelete
  2. Thank you for your explanation, very good content. 1511c7aafe793694c19f5c49608036c0
    define dedektörü

    ReplyDelete