Nuffnang

Monday, December 7, 2015

MENJAWAB CEMUHAN KE ATAS RANG UNDANG-UNDANG MAJLIS KESELAMATAN NEGARA







Terdapat beberapa tuduhan liar kononnya RUU MKN ini akan memberikan kuasa diktator kepada Perdana Menteri untuk mengisytiharkan darurat dan sebagainya. Rakyat Malaysia hendaklah peka, di dalam kondisi di seluruh dunia menghadapi pelbagai ancaman dan risiko keselamatan, kita tidak perlu terlalu skapstik dan politicaligalitic dengan membuat tuduhan mudah kononnya RUU MKN ini memberikan kuasa politik yang lebih besar kepada Perdana Menteri. Ini persepsi sahaja. Keselamatan negara tidak boleh dibeli atau dibayar dengan persepsi !

Sebenarnya perbezaan definisi Darurat dan Kawasan Keselamatan adalah umpama langit dan bumi. Apabila Darurat diumumkan, bermaksud semua institusi politik tidak berfungsi, manakala Yang DiPertuan Agong boleh melaksanakan undang-undang tanpa merujuk kepada Parlimen. Dalam konteks ini, sesiapa yang didapati berperanan mengkucar-kacirkan keamanan dan keselamatan negara boleh ditahan tanpa bicara. Ianya terbatal apabila dimansuhkan.

Manakala RUU MKN mempunyai had masa 6 bulan sahaja dan perlu memaklumkan kepada Parlimen secepat mungkin. Selepas 6 bulan, jika Parlimen tidak melanjutkannya maka ianya terbatal dengan sendiri.

Jika kita melihat ke belakang, Majlis Keselamatan Negara (MKN) ditubuhkan pada tahun 1971 kerana mengambil alih tugas MAGERAN. Punca kuasa MKN ketika itu dari EO (Emergency Ordinance).

Pada tahun 2011, EO telah dibatalkan menyebabkan MKN tiada punca kuasa undang-undang. Kewujudan MKN sebagai penyelaras agensi-agensi berkaitan keselamatan berjalan secara pentadbiran Eksekutif di bawah arahan Perdana Menteri.

Kita hendaklah sedar bahawa RUU MKN lebih baik dari ISA (Internal Security Act). Dalam RUU MKN, sesiapa yang melakukan kesalahan akan dibicarakan, tiada tahanan tanpa bicara dalam Kawasan Keselamatan. Manakala, semua undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen akan berkuatkuasa.

Di samping itu, RUU MKN lebih demokrasi kerana keputusan Majlis Keselamatan Negara adalah mengikut majoriti. Perdana Menteri tidak memutuskan sesuatu tindakan secara bersendirian, tetapi diputuskan oleh ahli-ahli Majlis Keselamatan Negara.

Kuasa pregroratif mana-mana Perdana Menteri adalah melantik Ahli-Ahli Majlis Keselamatan Negara, di mana perkara-perkara yang berkaitan dengan kawasan keselamatan negara, Perdana Menteri akan bertindak atas nasihat Majlis Keselamatan Negara.

Satu perkara yang menarik ialah pemilik harta yang digunakan oleh pasukan keselamatan akan mendapat pampasan yang setimpal. Manakala jikalau masih tidak puas hati, ianya boleh dirujuk pula di mahkamah.


KUASA MKN

Kuasa MKN hanya menyelaras tindakan operasi untuk agensi kerajaan melaksanakan tanggungjawab. MKN tidak ada kuasa mendakwa seperti lain-lain agensi keselamatan. Tujuan penyelarasan ini semata-mata untuk keselamatan negara sahaja. Tiada unsur politik atau kepartian pun. Kalau pun tidak ada RUU MKN, kuasa akta lain boleh digunakan seperti akta yang terdapat di dalam JPJ, KPDNKK, PDRM dan sebagainya boleh dikuatkuasakan.

Ini bermakna, RUU MKN akan memudahkan penyelarasan agensi keselamatan dengan lebih berkesan. Itu sahaja. Adalah tidak benar apa yang dibangkitkan oleh sesetengah pihak yang mengaitkan kononnya RUU MKN memberi kuasa diktator kepada Perdana Menteri.

Malah sangat menarik, jika berlaku salahlaku oleh anggota keselamatan di Kawasan Keselamatan yang diisytiharkan akan juga didakwa di bawah akta sedia ada seperti akta jenayah dan sebagainya.Ini membuktikan RUU MKN sangat baik kerana ianya akan memastikan tidak ada penyalahgunaan kuasa oleh anggota keselamatan sendiri.

Lebih telus lagi, semua tindakan yang dilakukan di kawasan keselamatan akan dilaporkan terus kepada Parlimen. Ianya hanya boleh dilaksanakan selama 6 bulan sahaja, sekiranya memerlukan lanjutan ianya mesti dibawa ke Parlimen semula.

No comments:

Post a Comment