Nuffnang

Friday, June 6, 2014

Subahanallah, solat subuh dalam gerabak komuter

Menunaikan solat adalah kewajiban bagi setiap Muslim, namun kerana kesibukan dan pergerakan yang tidak menentu, solat wajib dilaksanakan dalam keadaan darurat sekalipun.

Inilah yang berlaku kepada seorang wanita yang juga penumpang pengangkutan awam komuter di Indonesia. Beliau tanpa rasa keluh kesah telah menunaikan solat subuh di atas gerabak komuter tersebut.

Foto beliau menunaikan solat juga tersebar di sebuah laman sosial, Path.

"Subahanallah, solat subuh dalam gerabak," tulis salah seorang penumpang komuter yang dikenali sebagai Onne Nurmalita di dalam akaun Pathnya.


Onne turut mengabadikan saat-saat di awal pagi itu dengan beberapa lagi tulisan, "Keretanya jurusan Jatinegara, pas di stasiun Depok Lama itu. Saya ikut kereta yang belakangnya, tapi subhanallah sampai salat subuh di kereta mungkin takut terlambat," kata Onne.

Sebelum ini pengguna dunia maya tanah air dihebohkan dengan foto pramugari Garuda Indonesia yang menunaikan solat ketika dalam penerbangan.

2 comments:

  1. APA PELIKNYA SOLATLAH KAMU DIMANA INI KERJA WAJIB UMAT ISLAM
    MCM TAK PERNAH TENGOK ORG SOLAT,,,, INI JADI TAJUK SENSASI ...KAMU NI YG PELIK

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah!,maka telah selesailah kewajipan hamba Allah ini.Allah SWT berfirman bagi umat Muhamad saw mereka boleh solat dimana saja diatas muka bumi ini(berseh) kecuali anda nampak najis,maka carilah tempat lain.Tahu apa najis dalam Islam?.Islam mudah sekiranya kita mencarinya/belajar , tetapi susah pada yang hanya mengikut tampa ilmu.

    ReplyDelete