Nuffnang

Monday, June 16, 2014

Perjanjian Malaysia 1963 tidak SAH - NGO Sarawak


Presiden Sapa Lina Soo hari ini berkata  Perjanjian Malaysia 1963 melanggar United Nations Decolonisation Declaration 1960 dan tidak sah di sisi undang-undang antarabangsa. – Gambar The Malaysian Insider oleh Wan Amirul Asraf Wan Omar, 15 Jun, 2014.Perjanjian Malaysia 1963 tidak sah dan ditolak Malaya melalui tempoh 51 tahun dan kegagalan menghormati perjanjian itu, kata Pertubuhan Aspirasi Rakyat Sarawak (Sapa) dalam satu forum hari ini.

Presiden Sapa Lina Soo berkata, perjanjian penyatuan Malaya, Sarawak dan Sabah sebagai satu negara melanggar tatacara undang-undang antarabangsa, yang menyatakan hanya negara merdeka boleh menyertai perjanjian antarabangsa.


"Perjanjian Malaysia 1963 tidak ditandatangani antara lima negara merdeka, namun disertai antara dua negara bebas – United Kingdom dan Persekutuan Tanah Melayu – dengan negara separuh koloni Singapura dan dua koloni Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak," katanya di Kuala Lumpur hari ini.

Soo berkata, lima individu yang menandatangani untuk Sarawak – P.E.H Pike, T Jugah, Abang Haji Mustapha, Ling Beng Siew dan Abang Haji Openg – tidak mempunyai mandat rakyat Sarawak, kerana masih lagi menjadi koloni tanpa wakil kerajaan.

Soo berkata, ia melanggar Konvensyen Vienna berkenaan Law of Treaties Customary International Law, 1980 (VCLT 1980).

"VCLT mungkin bukan tindakan retro yang boleh digunakan ke atas perjanjian tarikh itu seperti Perjanjian Malaysia 1963, namun semakan berguna untuk menghasilkan prinsip undang-undang antarabangsa," kata Soo.

Tambahnya, perjanjian itu melanggar Artikel 5, United Nations Decolonisation Declaration 1960 (UNDD 1960).

Soo berkata," Britain dan Malaya merancang untuk memindahkan kemerdekaan koloni Borneo kepada Malaysia melanggar Artikel 5 UNDD 1960, kerana gagal memindahkan kesemua kuasa kepada rakyat dan penafian untuk kebebasan mutlak".

Katanya, Malaya sebagai kuasa bebas, tidak mempunyai hak perundangan, mandat atau kuasa mencampuri hubungan Borneo, menurut UN Charter on Self-Determination. – 15 Jun, 2014..themalaysianinsider

#Nampaknya cobaan Malaysia Insider menangguk di air keruh mengantikan Malaysiakini yang terang-terang membangkitkan rasa tidak puaas hati dikalangan warga Sarawak. Apa Tujuan mereka ini? NGO Ini dilihat Bahan jilat bagi PR untuk mengeruh suasana aman di Malaysia ini.

Persoalannya kenapa kini? Kenapa tidak mempertikaikan semasa pembentukan Malaysia Dahulu?

9 comments:

  1. Suruh perempuan ni baca balik sejarah bagaimana Sabah Sarawak bersama-sama membentuk MALAYSIA. Bukan main sain saja tapi ada team yang ditugaskan ke seluruh pelusuk Sabah Sarawak mengkaji pendapat rakyat Sabah Sarawak sebelum sain perjanjian tersebut. Tolong ada sesiapa tamparkan buku sejarah ke muka perempuan ini supaya rajin baca buku sebelum buat kenyataan sepihak.. Memalukan..

    ReplyDelete
  2. Kau org rasa kalau srwk keluar malaysia dapatkah kaum minoriti melayu kekal menjadi presiden?

    ReplyDelete
  3. isu ini memang panas disabah sarawak, isu ini sengaja dimainkan oleh pro pembangkang [memang pembangkang pun] bertujuan ..

    a] menarik dan menimbulkan emosi kebencian kepada kerajaan dan semenanjung khasnya.
    b] menyemai sentimen kekitaan dikalangan rakyat, menyemai sentimen anti pada orang semenanjung
    c] menghasut perasaan tidak percaya kepada kerajaan
    d] agar kerajaan dipandang salah, agar pemimpin dahulu dan kini dipandang silap

    isu ini memang sanggat berbisa terutama dikalangan generasi muda yang sentiasa ghairah mendengar dan mempercayai sesuatu yang baru , mencuba yang baru dan kurang berfikir secara mendalam, mereka terlalu cepat untuk dipengaruhi.
    isu ini juga sanggat mujarab untuk menarik momentum sokongan kepada pembangkang , apatah lagi puak pembangkang amat mahir menyusun ayat dan memainkan cerita seolah ianya benar .

    jika kerajaan tidak memandang berat dan mengambil tindakan awal, jangan hairan jika suatu masa akan tumbuh generasi batu dan generasi samseng dikalangan rakyat , mereka telah didoktrinkan bahawa kerajaan salah dan harus dilawan dengan apa cara sekalipun .
    bayangkan 40 tahun dari sekarang bagaimana corak rakyat yang ada ?

    ReplyDelete
  4. What a Pendatang Bitch! Jangan menyalak dan bersuara seolah olah dia mewakili satu Sarawak. Kami tak suka penghasut sebegini. Kami cintakan keamanan yang sedia ada. Sarawak dan Semenanjung tidak akan berpisah sama sekali. Kalau inilah agenda pendatang bitch ini dan kaum kaum beliau, saya lagi laungkan campur tangan USA supaya Cina dan sekutunya tidak menunjuk samseng di Wilayah Malaysia.

    ReplyDelete
  5. Nak tanya sikit.....kenapa puak puak cina ni tak habis habis mendengki??? Kalau benci sangat kat Malaysia dan kaum Bumiputera, tolong berhijrah ke negara lain. Boleh jadi pendatang di negara lain.

    ReplyDelete
  6. pompuan cina ni babi!! tak habis2 nak kacau bilaukan MALAYSIA.woi cina celaka balik china la sedar la sikit datuk moyang lu PENDATANG....

    ReplyDelete
  7. Maybe bole kaji blk prjnjian krakyatan yg dibagi kpd bangse cine..perangai mcm haram

    ReplyDelete
  8. agenda mereka jelas.. sarawak kubu kuat bn, jika berjaya dikeluarkan dari malaysia.. senang2 mereka akan menguasai semenanjung tanah melayu.. mereka telah cuba bawa sabah keluar melalui sultan sulu yg menjadi peristiwa berdarah yg lalu dan gagal.. anwar dan pas hanya barua mereka shj.. dgn bagi sedikit kekayaan pemimpin pkr dan pas akn jd bingung.. mereka memusuhi umno krn jika mereka beli pemimpin umno ahli2 umno akn menurunkan pemimpin mereka yg tidak menjaga kepentingan bangsa dan agama islam.. mereka betul2 tidak selesa dan memusuhi umno..

    ReplyDelete
  9. SEBENAR SOKONGAN PADU YG DIBAGI BUMIPUTERA SRAWAK DAN SABAH TAK KIRA BUMI MUSLIM ATAU NON MUSLIM KEPADA BN LAH PUNCA POMPUAN CINA KETURUNAN PELACUR NI SAKIT HATI TU!! AJA!! NIAT DIA ,SUPAYA APABILA DIBANGKIT KAN ISU BASI NI HARAPAN SUPAYA KUBU BN NI DI DUA NEGERI NI DAPAT DIROBEK,AKHIR NYA BN DAPAT DIJATUHKAN DARI TAMPUK KUASA, HALLO!! POMPUAN PELACUR SELAGI ADA KAUM BUMI DISABAH DAN SARAWAKJANGAN MIMPI LA LU PUNYA BANGSA CINA KEPARAT NAK RUNNING MALAYSIA NI. KAUM BUMI SABAH SARAWAK SEMENANJUG UMPAMA KU ,JARI DAN TAPAK TANGAN .LU BANGSA CINA DISABAH KA DISERAWAK KE DI SEMENAJUNG ATAU DIMANA SAJA ,ALL SAME TAK BOLEH PAKAI PUNYA BANGSA ,MACAM LINTAH DARAT,

    ReplyDelete