Nuffnang

Wednesday, June 25, 2014

Negara Perlukan Cop Haram @drmazacom @APterkini @utaranews


SHAH ALAM - Ahli Akademik, Profesor Dr Mohd Asri Zainul Abidin mencadangkan supaya Malaysia mengwujudkan tanda 'haram' sebagai menggantikan sijil halal sedia ada.

Menurut Mohd Asri, perubahan itu penting kerana sebagai negara Islam, barangan halal lebih banyak daripada barangan yang haram.

"Pasal kita pergi rumah orang Islam dalam negara yang dikatakan negara Islam, sepatutnya tidak timbul soal haram.



Dr Mohd Asri Zainul Abidin

"Yang haram itu sedikit, kalau kita hendak cop, kita cop yang sedikit itulah. Apa yang jual haram, kalau dia tidak cop haram kita ambil tindakan.

"Bagi saya tiada orang buat cop haram palsu. Langkah ini akan memudahkan lagi umat Islam di negara kita, sepertimana yang dibuat di Tesco iaitu ada bahagian Non Halal," katanya ketika sesi wacana Sinar Harian kali siri ke-29 hari ini.

2 comments:

  1. Salam semua. Saya nak tanya MAZA ni betul2 seorang muslim ke? Kat mana dia belajar agama? Ada 2 hamba ALLAH di malaysia ni yang saya rasa pelik! MAZA yang keliru pengetahuan islamnys dan NAJIB yang tak tahu arah tujuan mentadbir nagara. Alangkah elok kalau dtk hassan din jadi penasihat agama dan dr mahathir kembali sebagai pm kita. Mustahil tapi ALLAH maha kuasa. Ya ALLAH tunaikanlah doaku ini. Amin ya rabul'alamin.

    ReplyDelete
  2. Entahh nak yg kontroversi je. Pengeluar atau pekedai sudah tentu tidak akan memohon cop haram daripada membayar untuk minta cop biarla jakim yg dtg cop secara free. Tidakkah restoran2 yang di cop haram terasa hati. Pengeluaran cop haram juga tidak komersial tiada siapa yang memerlukan perkhidmatan ini. Persoalanya ialah dari segi nilai dagang. Baghal

    ReplyDelete