Nuffnang

Thursday, June 5, 2014

Cucu Pengasas YTL,Francis Yeoh RASIS Tegar! tak sedar diri! & Cakap Besar



SEJARAH YTL

1.Tan Sri Yeoh Tiong Lai, iaitu pengasas YTL Corporation merupakan anak kepada Yeoh Cheng Liam, seorang pendatang dari China yang mencuba nasib di Malaysia dengan membuka syarikat kontraktor binaan. Melalui zaman pemerintahan British yang memberi ‘keistimewaan’ kepada kaum pendatang dalam usaha mengekang kebangkitan semangat nasionalis Melayu, syarikat keluarga Yeoh terus berkembang sehingga Tan Sri Yeoh berjaya mendapat pendidikan tinggi di Australia dan United Kingdom.

2.Bermula dengan kontrak dengan pihak polis di dua buah negeri pada tahun 1950, syarikat Pembenaan Yeoh Tiong Lai Sdn Bhd terus mendapat projek-projek besar seperti membina bangunan Citibank, Hongkong and Shanghai Bank dan juga Sime Darby, iaitu sebuah syarikat milik kerajaan. Tanpa saingan hebat dan memandangkan bumiputera masih lagi merangkak mencari tempat di dalam ekonomi negara disebabkan dasar British yang meminggirkan pendidikan terhadap bumiputera, maka perniagaan keluarga Yeoh terus maju tanpa sebarang halangan atau masalah.

3.Selain pembinaan, syarikat ini juga memiliki perusahaan bijih dan juga kuari. Dengan kedudukan kewangan yang sedia kukuh dibina sejak zaman pemerintahan British, reputasi YTL menjadi begitu cemerlang pada tahun 1980-an apabila ia berjaya membawa teknologi canggih ke dalam projek pembinaannya.

4.Kecanggihan itu mendapat perhatian Perdana Menteri pada ketika itu, iaitu Tun Mahathir Mohamad. Yakin dengan kredibiliti YTL dan tanpa sebarang diskriminasi terhadap minoriti atau semangat perkauman Melayu, kerajaan telah memberi kepercayaan kepada YTL untuk membina hospital di 12 buah kawasan di seluruh Malaysia berjumlah RM840 million. Selain itu, syarikat itu juga berjaya melobi kontrak kerajaan berjumlah RM112 million untuk membina lapangan terbang di Sibu serta projek perumahan di Perak. YTL kemudiannya meluaskan skop perniagaannya dengan membeli tanah di sekitar Kuala Lumpur.


5.Projek terbesar yang melonjakkan YTL sebagai konglomerat besar ialah projek IPP di bawah program penswastaan kerajaan yang berjumlah RM2.5 billion. Dari situ, YTL kemudiannya menjadi pembekal elektrik ke Singapura pada tahun 1994 dan kemudiannya Zimbabwe pada 1996.

6.Pada tahun 2013, YTL telah mendapat kontrak kemudahan IT untuk sekolah-sekolah di Malaysia berjumlah RM9 billion yang kemudiannya menjadi kontroversi hangat apabila kelayakan syarikat itu dalam bidang pendidikan dan IT dipersoalkan.

7.Berdasarkan sejarah pembangunan YTL Corporation ini, maka tidak salah jika dikatakan bahawa anak kepada Tan Sri Yeoh, iaitu Tan Sri Francis Yeoh dalam kenyataannya semalam, telah secara tidak langsung mengakui bahawa bapanya dan dirinya adalah kroni kerajaan apabila menuduh kerajaan sebagai mengamalkan kronisme.

8.Sejarah YTL itu juga turut dengan sendirinya menafikan tuduhan Tan Sri Francis bahawa kerajaan telah mendiskriminasi kaum minoriti di negara ini dari segi pemberian projek.

Francis Yeoh Terlalu Tamak & Rasis


Walaubagaimanapun, mungkin kerana terlalu tamak dan rasis, maka Tan Sri Francis dalam kenyataannya kepada media semalam merungut bahawa beliau kini terpaksa menumpukan kepada perniagaan di luar negara kerana ‘tidak diberi peluang di dalam negara’.

Beliau juga merungut kerana tidak mendapat sebarang kontrak dari Petronas yang katanya hanya diberikan kepada bumiputera.

Nampaknya, Tan Sri Francis masih merasakan tidak cukup dengan memonopoli pembekalan elektrik tetapi beliau ingin menyertai dan menguasai semua bidang perniagaan tanpa memberi sedikit pun peluang kepada bumiputera.

Baginya, sekiranya bumiputera yang mendapat kontrak kerajaan, maka ia dikira kroni tetapi sekiranya beliau dan keturunannya mendapat kontrak kerajaan, maka ia adalah berdasarkan kredibiliti.

Hakikatnya, kerajaan telah mengambil sikap se-adil mungkin dengan memberi peluang kepada semua. Memandangkan bumiputera telah ketinggalan jauh akibat dasar-dasar British, maka mereka perlu dibantu dan diberi peluang untuk melangkah secara perlahan-lahan. Sampai bila bumiputera akan mampu bersaing jika tidak diberi peluang langsung?

Tan Sri Francis, bagaimanapun melihat ini sebagai tidak adil. Bagi beliau, tidak apa jika bapanya diberi peluang, tetapi peniaga Melayu yang baru saja meningkat dan mampu membuktikan kredibiliti tidak boleh diberi peluang yang sama seperti bapanya dahulu. Peniaga Melayu juga tidak boleh dibenarkan memonopoli sesuatu sektor, tetapi tidak apa jika beliau yang memonopolinya.

Jelas, Tan Sri Francis merupakan seorang rasis tegar, pentingkan diri lagi tamak haloba. Beliau tidak sedikitpun memikirkan tentang keadilan sosial dan peluang kepada orang lain. Sebaliknya, beliau secara membuta tuli menuduh kerajaan dengan berbagai tuduhan yang tidak benar hanya kerana tidak dapat menguasai segala-galanya.

Hari ini YTL Corporation merekodkan keuntungan bersih sebanyak RM1.2 billion semuanya kerana kerajaan sentiasa memberi peluang sama rata atau lebih sedikit kepada mereka. Namun, masih lagi Tan Sri Francis menafikan segala kebaikan kerajaan.

Rekod kejayaan YTL bukan rahsia. Seluruh dunia tahu bagaimana syarikat itu mampu berkembang begitu rupa iaitu kerana kerajaan Malaysia cukup adil. Sekiranya Yeoh Cheng Liam memilih untuk berhijrah ke negara lain dan bukan Malaysia pada suatu ketika dahulu, maka anak cucu beliau tidak mungkin mampu menjadi konglomerat besar seperti hari ini.

Jika segala pemberian dan bantuan kerajaan terhadap keluarga ini terus dinafikan, maka kerajaan wajar memikirkan semula untuk memberi sebarang bantuan dan projek kepada bangsa Cina selepas ini. Malah, inilah disarankan agar kerajaan menghentikan dan membatalkan sahaja segala projek yang telah diberikan kepada YTL Corporation.

Tidak guna kita memberi peluang jika ia tidak pernah dihargai, malah ditohmah pula. Jangan membiarkan kepala kita dipijak-pijak oleh orang yang tamak, kerana ketamakan mereka mampu memusnahkan keharmonian negara.

5 comments:

  1. Sebenarnya bukan pukimak sekor ni je yang macam ni. Sudah ramai pukimak cina yang TERSANGAT kaya raya yang sedang giat aktif memburuk burukkan MAlaysia di media media asing dan portal portal berita luar antarabangsa. Saya telah banyak membaca dan mendengar. Sampai membuat saya betul betul sedar bertapa RASISnya kaum cina bukit ni. Setelah kaya raya hasil dari Tanah Melayu, mereka DAN anak cucu mereka yang hidup mewah di MAlaysia dan luar negara, mengutuk Malaysia, mengutuk Bangsa Melayu, mengutuk Kerajaan Malaysia tak habis habis untuk mempengaruhi pandangan antarabangsa terhadap Malaysia.
    Yang sedihnya, Bangsa Melayu buat dunno jer. Lagi menyedihkan, PKR dan PAS siap MEMBANTU cina cina laknat yang RASIS ni untuk menjatuhkan Bangsa dan AGAMA sendiri.
    Memalukan kaum!!!

    ReplyDelete
  2. Tolong fikir.....dari mana DAP mendapat dana untuk terus BERKURANG HAJAR??? Dari cina cina laknat dan tan sri tan sri cina yang mempunyai berbillion billion ringgit!! Duit dah terlalu banyak...tinggal satu jer dorang tak boleh dapat....nak jadi ketua negara!!!!! Sebab tu lah mereka bermati matian nak menjatuhkan UMNO. Satu satunya benteng terakhir untuk Bangsa Melayu dan Bumiputera lain.

    ReplyDelete
  3. Masaalahnya....bila Tan Sri, Dato Cina2 yang kaya raya ni huloq atau pelawa main golf ke luar negara....maka tersengeh sengeh lah pegawai2 Melayu yang berkuasa mcm malu alah....segala file sulit ditunjukkan pada ahli2 perniagaan ni....malah boleh pinjam file esok lusa baru dipulangkan. Kuat makan rasuah tu yg melemah dan menghancurkan bangsa sendiri. Bila Cina ni dah kaya raya dan dah mula berani jadi kurang ajar...baru orang Melayu nak ambil tindakkan????? Omputih kata...ITS TOO LATE. Baru padan muka.

    ReplyDelete
  4. Merekalah DAP sebab biadap!!! Malingsialan

    ReplyDelete