Nuffnang

Saturday, November 16, 2013

Pekerja Kilang Di Paksa Pakai Lampin Supaya Tidak Buang Masa Ketandas



Daniel Duron, pemimpin pekerja di Kilang Korea, yang terletak di Honduras, telah mendedahkan bahawa berkata pihak syarikat memaksa pekerja mereka memakai lampin untuk mengelakkan membuang masa untuk pergi ke bilik air.


Terdapat kira-kira 4,000 pekerja yang bekerja di tempat ini, Kilang itu sendiri membuat abah-abah yang akan dieksport ke Amerika Syarikat.

Oleh kerana penafian mereka yang bertanggungjawab menjalankan serta tidak membenarkan pihak berkuasa Honduras untuk menyiasat kilang itu untuk membuktikan tuntutan-tuntutan ini, walaupun mereka telah mengetahui keadaan untuk beberapa bulan, pihak berkuasa telah tidak dapat berbuat apa-apa sehingga pengantaraan telah ditubuhkan dengan Hak Asasi manusia dan wakil-wakil daripada kedua-dua Amerika Syarikat dan Korea.

Syarikat itu mengenal pasti dengan nama "Lear", tetapi ia secara rasmi dikenali sebagai Honduras Elektrik Pengagihan Sistem-Kyungshin-Lear (Amerika Syarikat / Korea), pemimpin pekerja-pekerja di kilang berkata: "Ia telah melaporkan kepada pihak berkuasa bahawa mereka dipaksa bekerja sambil memakai lampin supaya mereka tidak meninggalkan tempat kerja mereka untuk pergi ke bilik air. "

Bunyi seperti satu jenaka buruk tetapi malangnya ia tidak, ia adalah satu langkah yang sebenar bahawa syarikat itu telah melaksanakan, merendahkan martabat pekerja demi "produktiviti dan keuntungan".di petik dari sandiegored.com



No comments:

Post a Comment