Nuffnang

Thursday, October 24, 2013

Perarakan Berhala Di Jalanan Harus Dihentikan Jika India Terus Pertikaikan Agama Islam @APterkini



Bekas mufti Perlis Prof Madya Datuk Mohd Asri Zainul Abidin berkata beliau berpandangan bahawa sekolah tidak sepatutnya dijadikan tempat untuk menjalankan ibadah sembelihan korban.(gambar hiasan).

Bagaimanapun, peraturan berhubung amalan tersebut perlu diselaraskan dengan amalan keagamaan lain seperti perarakan berhala.

"Pada asasnya sekolah bukan tempat untuk sembelihan dan mungkin kurang sesuai untuk sesetengah murid, namun dalam negara ini banyak lagi perkara yang tidak sesuai dan penyalahgunaan tempat.


"Antaranya jalanraya bukan tempat perarakan agama seperti mengangkut berhala atau menghempas kelapa sehingga mengganggu penggunakan pengguna yang lain atau mengotorkan tempat awam seperti yang dilakukan oleh sesetengah penganut agama tertentu.

"Jika hendak diselaraskan, selaraskan semuanya sekali," tegasnya dalam tulisan di Facebook.

Kenyataan itu timbul apabila ibadah korban di SK Puchong Jaya minggu lalu dipersoalkan oleh seorang individu yang cuba mendapatkan penjelasan guru besar sekolah terbabit.

Perbualan individu bernama "Saravanan" dengan guru besar tersebut, Mohd Amin Bahari, menjadi tumpuan apabila dimuatkan di Youtube.

Dalam rakaman tersebut, Mohd Amin Mohd Amin mempertahankan ibadah korban yang dijalankan di kawasan sekolah tersebut pada minggu lalu.

KOMEN PBR

Bertolak titik permulaan si saravanan yang kurang ajar mempertikaikan aktiviti penyembelihan  di sekolah menyebabkan pelbagai pihak memang tidak puas hati dengan tindakkan sialan saravanan itu.
cukuplaa jangan dikut sangat kepala otak yang bodoh itu.

Sikap toleransi Rakyat Malaysia #PBR harap jangan dicabuli. kita sudah bersama sekian lama. jangan rosakkan perpaduan yang ada.

No comments:

Post a Comment